اندر حکایت یک جایزه پربحث و وضعیت گیشه فیلم منتخب تماشاگران فجر

این روزها که فیلم «پیشمرگ» در نوبت اکران نوروزی روی پرده سینماها رفته، تعداد کم تماشاگرانش، بار دیگر این پرسش را مطرح کرده که چطور این فیلم از سوی تماشاگران جشنواره فجر به عنوان بهترین اثر انتخاب شده و برخلاف دیگر فیلمهای برنده سیمرغ مردمی جشنواره فجر، در اکران عمومی با اقبال مواجه نشده است؟
به گزارش هیرکان هنر به نقل از ایسنا، فیلم «پیشمرگ» به کارگردانی علی غفاری تا عصر روز سهشنبه، ۱۴ اسفندماه حدود ۷۵۰۰ نفر تماشاگر داشته و با فروش ۵۱۱ میلیون تومان از بین هفت فیلم نوروزی در جایگاه ششم جدول فروش قرار دارد.
اما اگر یک دهه به عقب برگردیم، فیلمهایی همچون «حوض نقاشی»، «هیس دخترها فریاد نمیزنند»، «شیار ۱۴۳»، «خط ویژه»، «مغزهای کوچک زنگ زده» و «متری شیشونیم» به یاد میآیند که بهترین فیلم تماشاگران جشنواره فجر انتخاب شدند و هنگام اکران عمومی علاوه بر اینکه تعداد تماشاگر قابل توجهی داشتند، در فهرست پرفروشهای سال هم قرار میگرفتند اما برای فیلم «پیشمرگ» فعلا چنین اتفاقی تا این مقطع از اکران اتفاق نیفتاده است.
البته کارگردان این فیلم به تازگی از نحوه اکران فیلم و وضعیت تبلیغات آن گله کرده و عرصه رقابت را در سینما برای این فیلم و به طور کلی فیلمهای دفاع مقدسی غیرمنصفانه و نابرابر دانسته است. با این حال موضوع اصلی این گزارش بررسی وضعیت فروش و اکران فیلم «پیشمرگ» نیست، بلکه این فیلم بهانهای است تا حدود سه هفته پس از پایان جشنواره فجر، یک بار دیگر به ماجرای نحوه رأیگیری برای انتخاب بهترین فیلم تماشاگران این رویداد پرداخته شود تا شاید برای سال آینده اعتبار این جایزه مهم به آن برگردانده شود.
پیرامون معرفی بهترین فیلم از نگاه مردم، از همان شب اختتامیه حرف و حدیثهایی به وجود آمد، که در این زمینه علی آشتیانیپور – مدیر جایزه مردمی جشنواره فیلم فجر – به ایسنا گفت: روند رأیگیری امسال با آنچه در گذشته توسط خانه سینما انجام میشد نه تنها تفاوتی نداشت بلکه حتی دقیقتر هم شده و این شیوه از بروز هر تخلفی جلوگیری میکند و همه اطلاعات در آن قابل وصول است. منتها درباره فیلم «پیشمرگ» میتوان گفت که میزان رأیهای “پسندیدم” آن بسیار بالاتر بوده (این گزینه امتیاز بیشتری هم دارد) و شاید به تعداد کمتر تماشاگرانش غلبه کرد.