ایمان بی حد و حصر آنگ لی به آینده سینما

آنگ لی برنده ۳ جایزه اسکار بر این باور است که دیِنی بر گردن فیلمساز است تا تماشاگران را هر بار متحیر کند.
به گزارش هیرکان هنر به نقل از هالیوود ریپورتر، آنگ لی فیلمساز تایوانی، چندی پیش یک افتخار معتبر به کارنامه هنری خود اضافه و جایزه پریمیوم امپریال را که اغلب به عنوان نمونه آسیایی جایزه نوبل خوانده میشود، دریافت کرد. نشانی از اعتبار این جایزه، برگزیدگان گذشته آن در بخش فیلم و تئاتر هستند که شامل نمادهای واقعی تاریخ سینما مانند فدریکو فلینی، آکیرا کوروساوا، ژان لوک گدار، مارتین اسکورسیزی و کاترین دونو میشود.
حرفه منحصر به فرد آنگ لی ۷۰ ساله بیشک شایسته تجلیل و ستایش است. مجموعه آثار او همانقدر که با کنجکاوی هنری و تسلط بیانی مشخص میشود، مجموعهای است که از کیفیتی بالا و تنوع در موضوع برخوردار است. لی پس از کسب ۲ نامزدی اسکار از سهگانه اولیه خود؛ درامهای خانوادگی تایوانی شامل «دستهای قدرت» (۱۹۹۱)، «ضیافت عروسی» (۱۹۹۳) و «بخور بنوش مرد زن» (۱۹۹۴)، برای کارگردانی فیلم اقتباسی تحسین شده خود از «عقل و احساس» جین آستن (۱۹۹۵) از منطقه راحتی خود فاصله گرفت.
این موفقیت او را تشویق کرد تا در مسیری جدید حرکت کند و در ادامه درامهای خانوادگی پس از «طوفان یخ» (۱۹۹۷)، شاهکاری در زمینه هنرهای رزمی ووشو «ببر خیزان، اژدهای پنهان» (۲۰۰۰)، وسترن دلخراش «کوهستان بروکبک» (۲۰۰۵)، فیلم مهیج جاسوسی «شهوت، احتیاط» (۲۰۰۷) و داستانی حماسی و دلگرم کننده و قوی از نظر تکنیکی «زندگی پی» (۲۰۱۲) را بسازد و مدتها پیش از هر کارگردان مولف دیگری، در سال ۲۰۰۳ موفق به ساخت اولین فیلم مارول یعنی «هالک» شود.
لی که همین چند روز پیش جایزه یک عمر دستاورد هنری را از انجمن کارگردانهای آمریکا دریافت کرد، در ماه نوامبر به یک نقطه عطف غیرقابل انکار در دوران حرفهای طولانی خود، دست یافت و با جایزه پرمیوم امپریال ژاپن تجلیل شد.در حالی که ۶ سال از ساخت آخرین فیلم او میگذرد که فیلم اکشن علمی تخیلی «جمینی من» (۲۰۱۹) با بازی ویل اسمیت بود و برخی از منتقدان را با جاهطلبی فنی خود تحت تاثیر قرار داد اما در باکس آفیس شکست خورد تا به یک نقطه ضعف تجاری در حرفه لی تبدیل شود، وی در مصاحبهای از طریق زوم پیش از مراسم اهدای این جایزه، درباره بیقراری وجودی که زندگی هنری او را فراگرفته و اینکه چرا در حال حاضر احساس سردرگمی میکند، صحبت کرد.