نمیشود یک زمان پشت اجرای محسن چاوشی ایستاد و بعد کنار کشید

به گزارش هیرکان هنر به نقل از فرهنگ آفرینان، در آغاز این نشست آقایی ـ مدرس دانشگاه و آهنگساز ـ با بیان سیر تاریخی کوتاهی در حوزه موسیقی جنگ، گفت: نخستین پیشینه موسیقی جنگ به سمفونی ۳ بتهون برمیگردد که در سال ۱۸۰۳ میلادی برای ناپلئون ساخته شد. بعد از این هم آثاری بوده، در این سیر تاریخی صرفا وجوه حماسی مد نظر نبوده و در محتوا و فرم وارد شده است؛ بنابراین میتوان برداشت کرد جریانسازی که جنگ در حوزه موسیقی داشته به محتوا محدود نشده است و به طور مثال در موسیقیهای جنگ جهانی دوم، هارمونی هم تغییر کرده است. تا سال ۱۹۹۹ و آثار فندرنسکی سیلی از آهنگسازان غربی را داریم که با موضوع جنگ اثر تولید کردهاند اما در ایران در یک قرن گذشته موسیقی مرتبط به موضوع جنگ و مسائل سیاسی آثار شاخصی نبوده است.
او افزود: در ایران تکنیک تصنیفسازی که از زمان حمله متفقین به ایران ساخته شد، ادامه پیدا کرده و فقط محتوا تغییر کرده است. اولین نمونههای مرتبط با جریان سیاسی و وطندوستی که در ایران داریم مربوط به آثار عارف قزوینی است. بعدها تودهایها نگاه فرمال خود را وارد کردند. در طول هشت سال دفاع مقدس باز آثاری بوده از حسن ریاحی، سعید شریفیان، انتظامی، پژمان و … که بعضی به لحاظ فن موسیقی ارزرش خاصی ندارند، حماسه خرمشهر خیلی موسیقی خاصی نیست اما خلاقیت ایشان در استفاده از سازهای محلی و ترکیب، به آن جلوه داده است. همچنان در این مدت جریان هنری به معنای واقعی آن، در موسیقی نداشتهایم.